راهنمای خواباندن نوزاد در ماه های اولیه پس از تولد

خواباندن نوزاد در شب

فهرست مطالب

مهم ترین نکته های خواباندن نوزاد در شب

خوابیدن نوزاد تازه متولد شده بخصوص در ماه های اول پس از تولد او یکی از لحظات پر چالش است . تولد کودک اگر چه با هیجان همراه است اما بی خوابی های شبانه می تواند آرامش و نظم خانه را بهم بریزد و موجب استرس و خستگی پدر و ما در باشد .

خواباندن نوزاد به خصوص در شب اگر به درستی انجام پذیرد نه تنها موجب آرامش روانی و رشد سالم کودک می شود بلکه می تواند جبران خستگی های مادر در طول روز باشد .

در این مقاله از کارتز ، تولیدی سیسمونی نوزاد در تهران به بررسی نکات خواباندن نوزاد و روش های صحیح خواباندن کودک در شب می پردازیم . با کارتز همراه باشید:

دلیل نخوابیدن نوزاد در شب چیست ؟

قبل از که به روش های خواباندن نوزاد بپردازیم خوب است اول دلیل نخوابیدن او را مورد بررسی قرار دهیم . اگر بدانیم چرا نوزاد شب ها نمی خوابد بهتر می توانیم مشکل را حل کنیم .

 

دلیل نخوابیدن نوزاد در شب چیست ؟

 

در روز های اول پس از تولد نوزاد تفاوت شب و روز را نمی داند و هنوز با محیط جدید زندگی خو نگرفته است . ممکن است در روز ساعت های طولانی بخوابد و شب را بیدار بماند . سعی کنید در این روز ها ساعاتی که نوزاد می خوابد شما هم به استراحت بپردازید تا جبران خستگی و بی خوابی های شبانه شود . کم کم خوابیدن نوزاد نظم پیدا می کند . صبور باشید و بدانید که این روزها گذراست :

نخوابیدن نوزاد می تواند به یکیاز دلایل زیر باشد :

  • خوابیدن طولانی مدت در روز
  • گرسنگی
  • کثیف بودن پوشک
  • نفخ معده و دل درد
  • عدم آرامش محیط

بهتر است قبل از خواباندن نوزاد موارد بالا را مطئن شوید و سپس اقدام کنید .

 

نکات خواباندن نوزاد 

 

نکات خواباندن نوزاد

 

اگر چه در ماه های نخست تولد کودک و به خصوص در روز های اولیه تولد ، خواباندن نوزاد با چالش و استرس همراه است اما دانستن نکات زیر می تواند از میزان آن بکاهد :

  1. کودک را در محیطی آرام و ساکت بخوابانید . نوز اتاق را کم کنید و محیط آرام بخشی را برای کودک فراهم کنید .
  2. دمای اتاق را چک کنید . گرمای بیش از حد و سرمای اتاق مانع از خواب خوب برای نوزاد می شود .
  3. نوزاد را بیش از حد بیدار نگه ندارید و در صورت دیدن اولین نشانه های خواب آلودگی برای خواباندن نوزاد اقدام کنید .
  4. قبل از خوابیدن کودک برای تعویض پوشک نوزاد اقدام کنید و در صورتی که شب مجبور به تعویض مجدد شدید این کا را در سکوت انجام دهید .
  5. می توانید از پستانک در شب ها استفاده کنید .
  6. تا شش ماهگی نوزاد خواب منظمی ندارد . ممکن است در طول روز چرت بزند یا شب ها ساعاتی را بیدار باشد . استرس نداشته باشید چرا که این روز ها گذراست .
  7. از خواباندن نوزاد در روز ، بیش ا حد معمول خود داری کنید تا کم کم خواب او منظم شود .
  8. فضای خواب نوزاد را تمیز و پاکیزه نگدارید . انتخاب روتختی نوزاد با کیفیت و جنس خوب که فاقد حساسیت باشد می تواند در خواب خوب کودک موثر شود .
  9. از همسر خود در خواباندن نوزاد کمک بگیرید و وظایف را بین یکدیگر تقسیم کنید .
  10. صبور باشید . با رشد نوزاد ، ساعات خواب او منظم تر می شود . به یاد داشته باشید که این دوران گذراست .
  11. در صورتی که نوزاد در شب خیلی دست و پا می زند می توانید قنداق کردن نوزاد را نیز امتحان کنید .
  12. ماساژ و نوزازش کودک قبل از خواباندن او ، منجر به آرامش و بالا رفتن کیفیت خواب نوزاد می شود .
  13. در صورت امکان حمام نوزاد را به قبل از خواب موکول کنید . این کار موجب آرامش او و خواب طولانی تر می شود . پس از خشک کردن کودک با حوله نوزاد ، او را پوشک کنید ، شیر دهید و بخوابانید .
  14. از سیر بودن نوزاد قبل از خواب مطمئن شوید . بیشترین دلیل بی خوابی نوزاد در شب گرسنگی است .
  15. برنامه زمانی مناسب برای خواب نوزاد داشته باشید . خواباندن نوزاد در زمان مقرر و منظم می تواند به یک روتین تبدیل شود و در نظم خواب او موثر باشد .
  16. وسایل الکترونیکی را قبل از خواب خاموش کنید تا کیفیت خواب نوزاد مطلوب شود .
  17. لباس مناسب برای خواب کودک انتخاب کنید تا در آن راحت باشد .
  18. قبل از خواب برای او لالایی بخوانید تا از بودن شما در کنار خود مطمئن شود و با صدای ملایم شما به خواب رود .
  19. از پوشک مخصوص شب استفاده کنید . این پوشک ها جذب بیشتری دارند و مدت زمان بیشتری قابل استفاده است . برای اطمینان از یک زیرانداز نوزاد برای تشک استفاده کنید و تعویض پوشک را به تاخیر بیاندازید .
  20. بازی قبل از خواب می تواند در خواباندن نوزاد موثر باشد .

 

6 روش خواباندن نوزاد

در ادامه روش های تست شده برای خواباندن نوزاد ارائه می شود . این روش ها توسط متخصصین پیشنهاد شده است و می تواند روشی مناسب برای خواب کودک باشد .

روش های خواباندن نوزاد

 

  1. روش خواب فربر : در این روش کودک را در تخت یا گهواره می گذارید و او را ترک می کنید . در صورت گریه نوزاد نباید سریع به او مراجعه کنید و از در آغوش کشیدن او خودداری می کنید . پس از صحبت و آرام شدن نوزاد مجدد او را ترک کنید . فاصله زمانی مراجعه به او را بیشتر کنید . ابتدا 3 دقیقه ، 5 دقیقه ، 7 دقیقه و… تا کودک یاد بگیرد با هر بار گریه شما او را بغل نمی کنید .
  2. محو شدن : پس از خواباندن نوزاد از کنار او بلند شوید و او را ترک کنید .
  3. روش صندلی : در کنار تخت یا گهواره نوزاد صندلی بگذارید تا از بودن شما در کنار خود مطمئن شود . به مرور زمان این فاصله را بیشتر کنید و کم کم از اطاق فاصله بگیرید .
  4. روش گریه تا خواب : در این روش در طول شب در صورتی که گریه نوزاد به دلیل گرسنگی نبود باید او را نادیده بگیرید .
  5. روش شوش پت : در این روش پس از بیدار شدن نوزاد در کنار او بنشینید آرام به شکم یا سینه او بزنید صدای “شششش” را تکرار کنید تا مجدد به خواب برود .
  6. روش بلند کردن : در این روش نوزاد را به ارامی بلند کنید در آغوش بگیرید و پس از خواباندن نوزاد ، مجدد او را در تخت بگذارید .می توانید برای آرامش بیشتر و محافظت از او از قنداق سوئیسی استفاده کنید تا آسیبی به مهره های گردن و کمر کودک وارد نشود .

 

خواباندن نوزاد در سفر و میهمانی

توصیه می شود در ماه های نخست تولد نوزاد ، سفر را به تاخیر بیاندازید و از رفتن به میهمانی های شبانه خودداری کنید تا خواب نوزاد منظم شود و موجب به هم ریختن آرامش او نشود .

در صورتی که تمایل داشتید سفر با نوزاد را امتحان کنید لوازم ضروری سفر با کودک را به همراه داشته باشید و قبل از سفر با پزشک متخصص نوزاد و کودک مشورت کنید .

فرقی ندارد یه سفر می روید یا میهمانی دعوت هستید ، حتما رختخواب مسافرتی کودک را با خود به همراه داشته باشید . مزیت استفاده از سرویس خواب 3 تکه نوزاد  ، سبک و قابل حمل بودن آن است . ست مسافرتی کودک به راحتی در ماشین لباسشویی شسته می شود و شامل پتو مسافرتی ، بالشت و تشک سبک است .

به کمک سرویس خواب مسافرتی نوزاد از تمیز بودن محیط خواب کودک خود مطمئن هستید و در صورت رفتن به سفر یا میهمانی سبب حفظ آرامش نوزاد می شوید .

خوابیدن نوزاد در سفر و میهمانی

استفاده از پتو بافتنی نوزاد برای جلوگیری از سرما خوردگی نیز می تواند پیشنهاد خوبی برای روز های سر سال باشد . نوزاد را در پتوی بافتنی کودک بپبچید ، او را در آغوش بگیرید و برای خواباندن آن اقدام کنید . این پتو ها به خاطر داشتن گرمای مطلوب می تواند آرامش را برای خواب نوزاد به همراه داشته باشد .

کارتز ، تولید کننده سیسمونی نوزاد با ایجاد سایت فروشگاهی کارتز بیبی امکان خرید سرویس خواب نوزاد ، انواع روتختی دخترانه و پسرانه ، سرویس خواب مسافرتی نوزاد و تولید پتو بافتنی کودک تلاش کرده است با تولید ملزومات خواب کودک با کیفیت  و جنس مرغوب در خواباندن نوزاد به شما کمک کند .

سوالات متداول

چرا نوزاد من شب ها نمی خوابد ؟

  • خوابیدن طولانی مدت در روز
  • گرسنگی
  • کثیف بودن پوشک
  • نفخ معده و دل درد

مهم ترین نکات خواباندن نوزاد در شب چیست ؟

  1. کودک را در محیطی آرام و ساکت بخوابانید . نوز اتاق را کم کنید و محیط آرام بخشی را برای کودک فراهم کنید .
  2. دمای اتاق را چک کنید . گرمای بیش از حد و سرمای اتاق مانع از خواب خوب برای نوزاد می شود .
  3. نوزاد را بیش از حد بیدار نگه ندارید و در صورت دیدن اولین نشانه های خواب آلودگی برای خواباندن نوزاد اقدام کنید .
  4. و ...

برای خواباندن نوزاد چه روش هایی هست ؟

  1. روش فربر
  2. روش محو شدن
  3. روش صندلی
  4. روش شوش پت

 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ورود

حساب کاربری ندارید؟

اینستاگرام واتساپ واتساپ
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x